Khamis, Julai 21, 2011

NoThing: kau dan gagak...


bismillah..sekadar sharing dari hamba Allah ni..
moga dapat ambil ibrah ye:)

tinju-tinju muka,sampai pecah dagu,
bila hati terluka, aku nyanyi lagu..

ketika mulut terkumat kamit menyanyikan lagu sedih..
minda pun dah kelaut memikirkan masa depan sendiri..
terpaku, terpana memerhati tingkah laku burung2 gagak di unjuran bumbung..
apalah bezanya kau dengan gagak..
gagak hitam, aku cerah sikit..
suara aku macam maher zain, suara gagak macam gagak..
tapi gagak punya kepak membolehkannya terbang bebas diudara..
tu la satu-satunya aku cemburu kat ko gagak..
tentu2 saja ko boleh lari keudara jika dtgnya masalah..

berfikir sejenak..
walaupun aku tak punya kepak macam gagak..
tapi aku masih sedar, manusia merupakan sebaik2 kejadian..
seharusnya aku bersyukur dengan nikmat yang diberi..
"kau nak jadi gagak ke??"
eh2, tak naaak..
dari jadi gagak baik aku jadi helang..
dikagumi dan digeruni diudara..heheh~
tak payah lah, elok2 lah aku dicipta sebagai insan..
cukup sempurna fizikal, tak ada cacat cela..
syukur Alhamdulillah..

mungkin pada gagak dia hanya perlu terbang lari untuk lari dari masalah..
untuk makhluk yang dinamakan manusia,
Allah s.w.t telah mengurniakan mereka dengan nikmat akal..
akal yang membolehkan mereka berfikir untuk mengatasi masalah..
bukan setakat memikirkan "bagusnya ada kepak,senang nak lari.."
dan bukannya setakat melarikan diri dari masalah..
malah menjadikan masalah dan rintangan itu jambatan untuk memajukan diri..
kepada mereka yang dirundung masalah, berlapang dada, dan bersangka baik terhadap Maha Pencipta..
yakinlah bahawa masalah itu sekadar ujian dariNya..
bagaimana cara kita mengatasi masalah tu, bergantung cara kita mengendalikan akal..
mohonlah bantuan daripadaNya sekiranya berasa terlalu sukar..
sesungguhnya Allah Maha Mendengar..

renung2kan dan selamat beramal..
allahualam ^^Y

2 ulasan:

  1. sape tulis?ade kat link tuh..
    bley tgok kt wantzknight.blogspot.com
    jzkk..

    BalasPadam