Ahad, Januari 24, 2010

nak telur yg busuk x??hehe..

bismillah..(96:1-5)
salam to all and selawat ke atas Rasulullah SAW..


waktu kecik dulu..kite nakal..
kite degil..tapi kite cool..=P
hehe..
satu hari..mase darjah4..
kat sekolah dalam kelas ustazah panggil nama kite..

"liyana..nape kamu xpakai tudung??kamu tahu x wajib pakai tudung bile masuk darjah 4??kamu tahu x rambut tu aurat??"

"banyak soal btol la ustazah ni.."hatiku menentang..aku senyap..aku buat 'dek' buat pekak je..

"kalau kamu xnak pakai..kamu xboleh masuk kelas ustazah.."

"okay.."jawabku ringkas dan berlalu pergi keluar dari kelas..

wei..korang bygkanlah..aku mase tu 'laki' (bajet tomboy)=P..so xkanlah aku nak pakai cam pompuan??
ustazah ni..bukan dosa pun aku xpakai tudung..aku kecik lagi..nanti kalo aku dah sekolah menengah aku pakai lah..sebok je..


tu pikiran ku mase dulu la..sekarang dah paham rse dulu mmg jahil giler..haha..malu2..

pastu rupenye..ustazah tu bgtau ibu kite..pasal kite xpakai tudung and xmasuk kelas..
pe lagi..alik rumah ken sound la ng ibu..dah la ibu garang..huhu..


"asal degil sangat xpakai tudung??bukan lame pun..pakai kat sekolah je..pas skolah xnak pakai xpe.."

tu ibu aku punye pendapat dulu..dia xnak pakse aku pakai tudung..lagipun die tahu mase tu aku memang mengong..xakil baligh lagi..haha..

"suke hatilah orang nak pakai ke x..ni rambut orang..bukan rambut ustazah..ibu ni xsayang orang ke??ibu sayang la ustazah tu.."

ku tengok muke ibu dah merah, tangan ibu dah naik bersama hangernya untuk singgah ke badan aku..


aku pe lagi..cepat2 lari pegi dapatkan abah aku..abah aku cool..dia baik..dia sayang aku..huhu..mase tu memang nak menangis dah..tapi sebab aku ingat aku ni 'laki',so aku tahan je..

abah berjaye selamatkan aku dari ibu..abah bawak aku jalan2 naik kereta..aku legaa...



dalam kete abah cube bersembang dengan aku memandangkan anak die ni tengah muke masam je dari tadi..

"nana..let's say..antara dua thing nana kene pilih..mana nana pilih..nak baling dengan satu telur busuk ke atau nak kene baling dengan 2 telur busuk?"abahku tanya..


"hmm.."lama gak aku bpikir..mane tahu nanti abah aku loyar buruk..aku yg konon bajet cool pikir lame2.."jap2..nak pikir.."

kalo korang la kan kene tanya camni..pe korang nak jawab??
aku sure ramai yg pilih satu bijik je..
tapi aku yg cool ni jawab..

"dua-dua xnak boleh x??"=P

tahu ape abah aku nye respon??teka2..
haha..

"of coz boleh mydear..but now, nana dah dibaling dengan satu telur busuk."

"nape plak dah kene baling?xbuat salah pape pun.."aku musykil..

tapi abah aku left da Q unanswered..dia juz tambah lagi..

" if memamg xade pilihan,x boleh x, abah pun akn pilih untuk dibaling satu telur busuk sje..yalah, lbh baik kena satu drpd kena dua..tapi..actually kena satu ke dua ke sama saja busuk jugak kan..btol x??"


"hmm..betol gak..so??"aku blagak cool lagi..

"so..kalo buka satu aurat atau dua,sama saja..btol x??sbb aurat pompuan itu semuanya kcuali.."

"muka dan tapak tangan.."tanpa sedar aku sambung..

"hah..tahu pun..abah ingat kan nana xbelajar kat sekolah..nana kan anak PEREMPUAN abah..nana kene lah dengar cakap abah ngan ibu..abah tahu nana nak jadi laki sbb nak jadi macam abah kan??xnak jadi garang cam ibu kan??tapi ibu garang sebab ibu sayang nana..abah baik sbb abah pun sayng nana.."

aku senyap..mule nk kua air mata dah ni..tahan2,,cool ayi (name tomboy ku)..

abah tambah lagi.."hmm..abah lagi suke dapat anak gurl drpd dpt anak laki..sbb dari perempuanlah abah dilahirkan..sedangkan NAbi kite Muhammmad SAW pun mendahulukan ibu 3x sblum ayah.."

hmm..ye..aku tahu pasal tu..ustazah yg tegur aku tu lah yg ajar aku pasal tu..

tanpa disedari..perjalanan ku dengan abah dan terhenti..sebab dah sampai rumah la..

aku peluk abah..dan kmudian aku terus mendapatkan ibu peluk ibu kuat2..sambil nangis aku cakap..

"ibu...orang mintak maaf..orang janji pakai tudung..orang sayng ibu..hukhuk.."aku menangis dalam dakapan ibu..


"ye sayang..ibu pun sayang nana..dah2..jangan nanges..xcomel nanti anak ibu nanges..ibu marah sebab ibu sayang..ok dear.."kata ibu sambil mengusap2 rambut ku..

sampai arini aku masih ingat lagi peristiwa tu..
kasih sayang ibu dan abah xternilai..
oh..
sedey nye..
ibu abah..
I MISS U ALL..I LUV U SO MUCH!!!
hukhuk..T__T

korang ambil lah yg baik..
jangan ikut prangai aku yg mengong dulu2..
sekadar share a story yg not nothing but sumthing..

renung2kanlah..
walahualam..^__^

2 ulasan:

  1. salam

    seriusly cerita ini best gile
    best gile!

    itu je nak cakap

    T___T

    BalasPadam
  2. salam liyana..
    hehe..kite name same lah..=)
    jzkk..iA utk sume amik ibrah..^_^

    BalasPadam