Sabtu, Januari 16, 2010

~slowly~rupenya....

bismillah..(96:1-5)
salam to all and selawat ke atas Rasulullah SAW..

diri ni semakin tua..
semakin dekat dgn ajal..
tapi semakin lalai nampak gayenye..
semakin kebudak-budakan..
patutnye semakin dewasa dan matang..
dan spatutnye semakin insaf dan bertaubat..
semakin dekatkan diri kite kpd Allah..
huhu..sedey2..
nape la diri begini..

tibe2 terdengar satu suare..
"  xpe..jangan sedih..la tahzan ukhti..Allah itu Maha Penyayang..slagi de nyawa dibadan slagi itu pintu taubat xtertutup..slagi tu juge kite boleh dan mampu utk berubah..xmustahil walaupun sukar..kene banyak bersabar dan bersabar.."""""


suare sape tuh??
xde orang plak dalam  bilik ni..
roomate aku dah ke volgo..

ya Allah Kau lindungilah aku..(dalam keadaan cuak gak)


"   jangan takut..aku mahu membantumu..aku mahu kamu berubah..aku mahu kamu kembali kepadaNya..aku xmahu kamu ikuti syaitan.."


mne die boleh tahu ni??xpe..
aku berani kan diri tny dia alik..
"  awak..sy xnampak awk pun..awk ade kat mne??awk ni sape??mcm mne kenal sy??"


"  itu xpenting..yg penting aku mahu tolg kamu..tapi kamu boleh pilih nak ikut atau x.."


"  orait..camne nak tolong??"


"  aku hanya mampu mmberimu nasihat..dengarlah..dan buka hatimu.."


"  hmm.."    aku angguk..walaupun xnampak sape la org tu..


"  nak berubah kene perlahan2..paksa diri sikit2..tapi hati2..jangan terlalu memaksa..hatta sebatang besi yang panas andai dicepul ke dalam air yang dingin dengan cepat, maka akan rosak susunan zarahnya.."


dalam hati.."  woo..org ni bgitu fasih bgaikan sorg saintis..nak tgk muke die..huhu.."



"  apa yg kau inginkan xsemsetinya dapat kerna Allah tahu itu bukan terbaek buat kamu..dengarlah..andai seekor ulat gemuk berbedak tebal memutih di dalam gulungan daun pisang itu dicepatkan kadar metamorphosisnya, akan lahirlah ia menjadi rama-rama yang cacat.."


dalam hati.."  ni macam sorg professor plak..mmg btol sume kate2 nye.."



"  dengarkanlah..begitu juge lah Islam disebakan berperingkat-peringkat untuk mengelakkan kekeliruan dalam minda dan hati manusia yang ingin mengamalkannya..dan begitu jugelah dalam dakwah..seperti besi, rama-rama dan keimanan sesorang, semua mempunyai kadarnya..kerana itu berubah dan untuk menyampaikan kebenaran perlu banyak bersabar dan penuh hikmah.."



"  sungguh benar kata2mu..lagaknya seperti seorang da'ie.."   hatiku berbisik..


"  satu langkah yang pertama untuk ke masjid sudah dianugerahkan satu pahala, walaupun masjid belum lagi kelihatan, dan xpasti antara sampai atau tidak..renunglah..insyaAllah setiap langkah kearah kebaikan, walaupun belum sempurna sikit demi sedikit, akan ada ganjaran dan berkahnya.."


aku terdiam sejenak..otakku ligat berfikir..xkusedari mataku telah basah bersama airnya.."yaAllah..terima kasih bagiku petunjukMu.."
"  wahai awak..jazakallah kerna mmberi nasihat yg sgt berguna..walaupun kite xkenal tapi kite tahu awk nye niat baik.."


senyap.


"  elo2??ade org x??"

"  semoga hidayah Allah mendahului ajalmu wahai nur liyana..salam.."


itu ayat terakhir dia.."  salam"
aku pun terjaga..
rupanya aku mimpi tadi..
ya Allah sapekah org yg berkata2 tadi??
xmungkin dia adelah syaitan..walahualam..
yg penting kata2 nye dlm mimpi ku tadi benar2 mmbuatkan mataku basah..walaupun aku dalam tidur..


ini kisah yg xtahu kebenarannye..
juz kite nak share..biiznillah..
pe yg kite dapat ialah
  1. nak berubah dan kalau nak ajak orang berubah kene slow2..
  2. byk bersabar dan bersabar..
  3. mohon ertolonganNya..insyaAllah DIa Maha Mendengar dan Maha penolong yg Berkuasa..
ambillah yang baik dan buanglah yg xelok..

renung2kanlah..
walahualam..^___^

Tiada ulasan:

Catat Ulasan